Home » Blog

Voordelen van CRM: hoe een software link uw klantrelaties kan verbeteren

Elke ondernemer heeft wel eens gehoord van CRM, wat staat voor Customer Relationship Management of klantrelatiebeheer. Klanten zijn de ruggengraat van elk bedrijf; zonder hen zou een bedrijf niet kunnen bestaan. De manier waarop een bedrijf omgaat met zijn klanten bepaalt zijn succes. Laten we het eens hebben over de ‘R’ in ‘CRM’. Relaties zijn zonder twijfel het meest kritieke onderdeel van deze afkorting, – CRM. Maar waarom? Omdat relaties de brug vormen tussen uw zakelijk aanbod en de behoeften van uw klanten.

1. Wat is een CRM?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Wanneer we het over een CRM hebben, bedoelen we meestal een CRM-systeem. Een CRM-systeem is een digitale tool waarmee u alle informatie, communicatie en interactie met klanten, leads, partners, concurrenten en medewerkers registreert en inzichtelijk maakt.

2. Waarom een CRM?

Het voornaamste doel van de meeste organisaties die een CRM-systeem gebruiken, is hun zakelijke relaties te verbeteren en efficiënter te werken. Wanneer u als bedrijf veel contacten heeft, wordt het lastig om elke interactie te onthouden en informatie goed te ordenen. Een CRM-systeem neemt deze taken voor u uit handen. Elk contact heeft een eigen profiel, waaraan allerlei informatie gekoppeld kan worden. Dat levert winst op voor allerlei afdelingen binnen een organisatie.

3. Voordelen van CRM voor organisaties

Investeren in een CRM-systeem kan bedrijven veel voordelen opleveren. Hier zijn de tien belangrijkste voordelen.

3.1. Beter inzicht in klantgegevens

Met een CRM-systeem heeft u altijd een compleet overzichtelijk van de persoon (of het bedrijf) waarmee u contact heeft. Daardoor weet u altijd wie uw contacten zijn en wat ze willen.

3.2. Verbeterde klantenservice

Uw medewerkers van de klantenservice zien altijd de complete historie aan interactie met een klant. Dat werkt een stuk sneller en is voor alle betrokkenen fijner.

3.3. Efficiënter verkoopproces

Voor elke nieuwe lead maakt u een kaart aan in het systeem. Gaandeweg vult u deze met meer gegevens en informatie om altijd een compleet beeld te hebben. Door middel van een gestandaardiseerd proces volgt u als salesmedewerker gemakkelijk de stappen om van lead tot verkoop te gaan.

3.4. Hogere productiviteit

Omdat u alle informatie, communicatie, interacties én bestanden van elke klant in één overzicht heeft, kan u alles wat u nodig heeft op één centrale plaats vinden. Dat bespaart een hoop op- en uitzoekwerk!

3.5. Efficiënter samenwerken tussen afdelingen

Deal gesloten? Dan wordt een klant overgedragen van sales naar accountmanagement. Om dit soepel te laten verlopen, is maar weinig uitleg en overdracht nodig. Alles wat u moet weten staat namelijk al in het systeem!

3.6. Meer grip op uw relaties

Door alles wat u bespreekt met uw relaties te registreren in het CRM hoeft u niets te onthouden en bewaart u altijd het overzicht.

3.7. Nieuwe verkoopkansen ontdekken

Door uw software te koppelen aan andere systemen, wordt het CRM opeens een manier om verkoopkansen te identificeren en het gesprek te starten.

3.8. Ondersteunt en optimaliseert marketing

Een CRM-systeem heeft een standaard integratie met onder andere Mailchimp. Maak een selectie van uw contacten en stuur ze een mailing. Dat gaat supersnel en gemakkelijk!

3.9. Minder personeelskosten

Door middel van een CRM werken uw medewerkers sneller, beter en hoeven zij minder repetitieve taken uit te voeren. Dat bespaart behoorlijk wat tijd en geld!

3.10. Meer winst!

Bovenstaande voordelen zorgen samen voor minder kosten, meer omzet en uiteindelijk meer winst. Natuurlijk staat of valt het succes wel met hoe u het CRM inzet. Zie het als een middel om uw organisatie te stroomlijnen.

4. Het CRM-systeem van SalesManager

Er zijn veel verschillende aanbieders van CRM-systemen. De basis is vrijwel altijd relatiebeheer, maar elke partij geeft er natuurlijk zijn eigen draai aan. In het modulaire softwarepakket SalesManager Online vormt het CRM de basis. Hierin beheert u al uw relaties, waarna u het kan uitbreiden met ERP, Service- of Projectmanagement.

5. Het CRM-systeem van SuperOffice

Het CRM-systeem van SuperOffice biedt een breed scala aan producten en diensten om de klantrelaties te verbeteren. Deze variëren van CRM-platforms en sales tot marketing, apps en integraties.

6. Het CRM-systeem van Teamleader

De CRM-oplossing van Teamleader is ontworpen om bedrijven te helpen efficiënter te werken. Het CRM-systeem van Teamleader is eenvoudig in gebruik en biedt een scala aan functies, waaronder het bijhouden van gegevens, het loggen van activiteiten, het uitvoeren van acties, workflow, dossiervorming en koppelingen.

7. CRM voor verschillende sectoren

Het gebruik van een CRM-systeem is niet beperkt tot een specifieke sector. Bedrijven in de bouwsector, de publieke sector, vastgoed, productie, groothandel, financiën, IT en diensten kunnen allemaal profiteren van de voordelen van CRM.

8. CRM en klanttevredenheid

Een goed CRM-systeem kan niet alleen helpen bij het verbeteren van de klantrelaties, maar ook bij het verhogen van de klanttevredenheid. Het biedt de mogelijkheid om de interactie met klanten te volgen en taken te plannen en herinneringen in te stellen.

9. CRM en bedrijfsprocessen

Een CRM-systeem kan bedrijven helpen hun belangrijkste bedrijfsprocessen te verbeteren, zoals het beheren van contactinformatie en het stroomlijnen van de relatie met hun klanten.

10. CRM en datagestuurde beslissingen

Bovendien kan een CRM-systeem bedrijven helpen bij het nemen van datagestuurde beslissingen door hen te voorzien van inzichtelijke rapporten en analyses. Het kan ook helpen bij het opsporen van verkoopkansen en het verbeteren van de marketingstrategieën.

Het gebruik van een CRM-systeem kan dus aanzienlijke voordelen opleveren voor uw bedrijf. Of u nu een klein bedrijf runt of aan het hoofd staat van een grote onderneming, een CRM-systeem kan u helpen uw klantrelaties te verbeteren, uw bedrijfsprocessen te stroomlijnen en uw bedrijfsresultaten te verbeteren.